X
رایتل
زمان ثبت : جمعه 16 شهریور‌ماه سال 1386 در ساعت 12:37 ق.ظ
نویسنده : نعیم
عنوان : OIBK to OISS - سر گیجه برفراز شیراز !

نوع هواپیما : ۶۰۰-۷۳۷ بوئینگ

مبدا - مقصد : OIBK-OISS

مسیر : KIS-ALNOL-LVA-LAM-KUPTO

ارتفاع : 21000

این دفعه ما دیر رسیدیم ! بر خلاف بقیه روزها که بنده سر ساعت ۹ رو گیت بودم این دفعه یه نیم ساعتی دیر رسیدم ! با یه هواپیما نه چندان دلچسب و امتحان پس نداده !

و از اونجایی که داستان کارای ما همیشه مسه جهنم ایرانی ها میمونه که وقتی تو آماده ای هیچکی آماده نیست و وقتی تو آماده نیستی همه آماده ان ، دوستان ما هم امروز آماده بودن واسه Screenshot گرفتن در حالیکه من تا لحظه ای که Clreance for take off گرفتم اصلا یادم به این موضوع نبود !

باید عرض کنم بنده که ۵ سال توی جزیره زیبای کیش ، این مروارید خلیج فارس و همچنین لاس وگاس ایران دانشجو تشریف داشتم و ساکن شهر شاعرپرور شیراز نیز می باشم (چه ادبی شد) ، این مسیر رو تقریبا یه ۲۰-۳۰ باری در دنیای واقعی طی طریق کردم ! و تقریبا هر بارش واسم خاطره بوده !

معمولا داستانش از این قراره که همیشه روی باند 9L تاکسی می کنه و میره ته باند ! البته من دیدم بعضی وقتا هم روی 9R میره و همونجا ته باند جایی که مال نیروی هوایی هست و معمولا C-130 ها میان دور می زنه و روی همون باندم می پره ! یعنی تاکسی و Take-off هر دو روی یک باند ! بعد می پره روی 27L و میره رو سر لاوان و زمانی که سمت چپت مشعل های بزرگ پالایشگاه رو می بینی Turn می زنه تا برسه رو کوه های کوار و فیروزآباد ! اونجا یه سه چهار باری HDG می گیره تا Approach کنه و بعدم از رو سر دریاچه نمک که بیش از اینکه آبی باشه ، قرمز می زنه از نمکی بودن رد می شه و میاد رو 29L می شینه ! خلاص !

و اما این بود داستان پرواز واقعی که من زیاد تجربش کردم حتی با Hercules C-130 که ایشالا خدا نصیب نکنه ! اونم رو سر دریا! ولی بریم سراغ داستان مجازی VATSIM ! گرچه من امشب فقط یه دونه عکس گرفتم اما آقا شهرام و آقا نوید کم کاری منو جبران کردن !

زمانی که من رو گیت بودم فکر می کنم ۲ یا ۳ تا هواپیما قبل از من پریده بودن و تو راه بودن ! و فقط آقا شهرام با IRA044 پشت سر من میومد تا Runway 27L! یک نکته جالب هم عرض کنم از اونجا که سیستم VATSIM و FSINN خیلی پیشرفتس منو آقا شهرام جفتمون یه گیت انتخاب کرده بودیم و زمانی که من On شدم دیدم تو ایشونم !!!! که البته ایشون جا شو عوض کرد بعدا!

زمانی که داشتم Approach می شدم ظاهرا یه HDG رو اشتباهی شنیدم و چند تا هواپیما هم پشت سر من بودن که میومدن واسه Land ! آقای نوید خان حمزه لو هم که OISS-APPR بوده می بینه اگه بخواد دوباره به من Approach بده اونا می رسن و اوضاع خیط می شه و خلاصه ما هم بدون این که بفهمیم چی شده می رسیم به SYZ !

اونجا دیدم OISS-APPR منو یه سه چهار باری رو سر شیراز چرخوند ! ما هم که گیچ و ویج شده بودیم فکر کردیم چون ما شیرازی هستیم می خواد ما رو دو سه بار بالا سر حافظیه بچرخونه که بختمون واز شه !!! تا اینکه بعدا خودش تعریف کرد که اول کار یه HDG دیگه به من داده بوده و من هم به خاطر کیفیت بد صدا درست نشنیدم ! تا اومده درستش کنه بقیه رسیدن و در این حالت واسه اینکه اونا معطل نشن هواپیمای ما که سوختش Critically low بود رو سه ۴ دوری فکر کنم بالای شیراز چرخوند ! بیچاره مسافرا سرشون گیج رفته بود ! مهمان دار به من گفت (مرد بودااا!!) که کلی کیسه ... واسشون برده !

در حال دور زدن و چرخیدن بالای SYZ

اینم ATC یش (عکس از نوید حمزه لو)

من در حال لندینگ از دید ۷۳۷ (عکس از شهرام جهانسوز)

تاکسی در فرودگاه شیراز OISS

من (۷۳۷ سفید) و IRA044 (شهرام) در شیراز!